Ministerul Educației a aprobat, prin ordin, Metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual, document care completează cadrul legislativ necesar atingerii țintelor 471, 472, 473, 474 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În accepțiunea conferită de metodologie, consorțiul este o formă de asociere fără scop patrimonial, cu rolul de a contribui la dezvoltarea învățământului dual, cu rute complete, pentru calificări cerute pe piața muncii și are denumire proprie stabilită de părți, printr-un contract de parteneriat (aprobat, de asemenea, de minister).
Un consorțiu este constituit obligatoriu din următoarele tipuri de entități:
– instituții de învățământ superior de stat/particulare acreditate
– unități de învățământ preuniversitar de stat/particular acreditate
– unități administrativ-teritoriale (UAT)
– operatori economici.
Rolul unui consorțiu constă în creșterea calității oferite beneficiarilor în procesul de formare în raport cu nevoile pieței muncii, atât prin creșterea numărului de domenii și calificări și de competențe ale pieței muncii, identificate și previzionate, cât și prin asigurarea unui parcurs educațional dual complet pentru elevii înscriși în învățământul dual de nivel preuniversitar.
Sintetic, principalele măsuri introduse de metodologie sunt următoarele:
- Pot fi formate noi structuri parteneriale cu denumire proprie, fără personalitate juridică, în baza unui contract de parteneriat, cu respectarea criteriilor prevăzute de metodologie;
- Se poate obține statutul de centru de expertiză pentru implementarea reformelor naționale din domeniul educației și formării profesionale prin învățământul dual;
- Este prevăzut specificul regional al consorțiului, asigurat prin respectarea obiectivelor de bază ale politicii de dezvoltare regională pe teritoriul României, la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare (stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare);
- Consorțiul în dezvoltarea învățământului dual este centrat pe nevoile pieței muncii, atât prin creșterea numărului de domenii de formare, de calificări și de absolvenți, cât și prin asigurarea unui parcurs educațional dual complet pentru elevii/studenții înscriși în învățământul dual.