Fie că îți convine sau nu, legea românească te obligă să te prezinți periodic cu mașina la ITP. Nu poți ignora această obligativitate, căci consecințele sunt destul de aspre: ți se suspendă înmatricularea, poliția îți confiscă plăcuțele de înmatriculare, s-ar putea ca asiguratorul să refuze să te despăgubească în caz de accident, primești amenzi și puncte de amendă, iar lista poate continua.
Așadar, pentru a scăpa de problema ITP-ului, este important, înainte de a te prezenta la o ITP BluLine Cluj-Napoca sau la oricare alta stație de ITP din țară, să te asiguri că mașina ta funcționează perfect. În caz contrar, vei fi respins. Primești o dovadă de circulație pentru încă 30 de zile cu scopul de a-ți rezolva problemele pentru care ai fost respins, iar când totul este în regulă, trebuie să revii la aceeași stație pentru o nouă verificare. Astăzi ne-am propus să îți fim de ajutor și să te învățăm cum îți dai seama dacă mașina ta este pregătită pentru ITP.
Cele mai frecvente motive pentru care ești respins la ITP și care sunt semnalele defecțiunilor
Motivele pentru care poți fi respins la ITP sunt numeroase. De la un simplu bec ars și până la defecțiuni ale sistemului de frânare. Mai jos îți vom prezenta semnele pe care le dau sistemele defecte ale mașinii tale, sisteme ce sunt verificate obligatoriu la ITP. Dacă recunoști unul dintre cele, prezintă-te la un service auto înainte de a merge la ITP.
Cum îți dai seama că ai probleme cu sistemul de franare?
- scârțâit atunci când apeși pedala de frână;
- pedala se simte moale sau are un curs mai lung, ceea ce înseamnă că trebuie să apeși mai tare pentru a obține același nivel de frânare;
- resimți vibrații în timpul frânării ce pot indica faptul că discurile sau plăcuțele de frână sunt uzate sau distorsionate;
- simți o întârziere sau o reacție lentă a mașinii la apăsarea pedalei de frână;
- lichidul de frânare este scurs pe sol;
- apare un avertisment pe tabloul de bord.
Cum îți dai seama că ai probleme cu sistemul de siguranță?
- centura de siguranță nu se închide corect, nu se blochează sau se desface în mod constant;
- martorul pentru airbag de pe tabloul de bord rămâne aprins continuu;
- tot pe tabloul de bord par avertismente legate de centurile de siguranță, sistemul de franare, ABS sau ESP;
- sistemul electronic de stabilitate nu funcționează corect;
- sistemul de frânare automată de urgență nu reacționează la teste.
Cum îți dai seama că ai probleme cu sistemul de direcție?
- apare jocul în volan;
- apar zgomote neobișnuite atunci când virezi volanul, zgomote ce indică probleme la articulațiile cu bile sau capetele de bară;
- virajele sunt din ce în ce mai dificil de executat;
- simți că mașina trage într-o parte pe loc drept sau observi o uzură neuniformă a pneurilor;
- volanul se mișcă singur într-o anumită direcție sau vibrează constant în timp ce conduci;
- apar pete umede sau picturi de lichid de direcție pe masină, ceea ce înseamnă că există o scurgere în sistemul de direcție;
- mașina nu răspunde corect la viraje și îți dă senzația că pierzi controlul.
Cum îți dai seama că ai probleme cu sistemul de iluminare?
- farurile sau luminile de zi nu se aprind sau se aprind intermitent;
- farurile sunt slabe sau pare că s-au estompat, ceea ce înseamnă că ai probleme cu becurile sau cu sistemul de alimentare electrică;
- semnalizarea nu funcționează corespunzător;
- luminile de frână nu se aprind atunci când apeși pedala;
- luminile de mers înapoi sau de întoarcere nu se aprind atunci când le folosești;
- luminile din interiorul mașinii nu funcționează corect, inclusiv cele de la tabloul de bord;
- lumina pe care farurile tale o proiectează este prea slabă.
Acestea sunt doar câteva dintre sistemele mașinii tale ce sunt supuse verificării la ITP. La orice statie ITP din România te-ai prezenta, inclusiv și la ITP BluLine, să știi că îți sunt verificate și ștergătoarele, dar și pachetul legislativ obligatoriu care trebuie să fie în termen de valabilitate.
Acestea fiind spuse, dacă observi oricare dintre problemele mai sus enunțate la mașina ta, înainte de a te prezenta la ITP, obligatoriu fă-ți timp să treci pe la un service auto. Rezolvă defecțiunile pentru că nu le trece nimeni cu vederea la ITP!