Primarul Ploieștiului, Mihai Polițeanu, solicită urgent instituirea stării de alertă. Edilul a adresat această cerere și autorităților județene, însă prefectul a solicitat opinii din partea mai multor instituții înainte de a lua o decizie.
„Primarul Municipiului Ploiești, Mihai Polițeanu, a trimis duminică o scrisoare oficială către Prim-ministrul Marcel Ciolacu, ministrul Cătălin Predoiu, ministrul Mircea Fechet și secretarul de stat Raed Arafat, expunând situația critică generată de blocajul colectării deșeurilor și cerând instituirea imediată a stării de alertă. Documentul detaliază acțiunile ilegale care au dus la această criză și subliniază necesitatea unor măsuri imediate pentru protejarea sănătății publice”, se precizează într-un comunicat de presă.
În scrisoare se specifică că municipiul Ploiești se confruntă cu o „stare de urgență sanitară iminentă”, colectarea deșeurilor fiind blocată de șase zile din cauza inacțiunii voite sau tacite a unor instituții publice județene.
„Municipiul Ploiești a beneficiat de servicii de salubritate în ultimii 8 ani printr-un contract încheiat între ADI Deșeuri Prahova și firma Bin Go Solutions (fostă Rosal/fostă UWS). Acest contract, care a expirat pe 15.01.2025, a stârnit nemulțumiri din partea ploieștenilor, datorită serviciilor de salubritate de calitate foarte scăzută. Deși se știa că termenul de expirare se apropia, ADI Deșeuri Prahova nu a inițiat o nouă procedură de achiziție pentru serviciile de salubritate. Drept urmare, s-a ajuns în situația în care operatorului de salubritate i s-au expirat atât contractul (pe 15 ianuarie 2025), cât și, foarte important, licența de operare (pe 30.12.2024, conform ordinului ANRSC nr. 25/23.01.2024), fără de care continuarea activității constituie faptă cu caracter penal. Această licență este expirată nu doar pentru municipiul Ploiești, ci și pentru alte peste 30 de localități din zonă”, detaliază scrisoarea.
Primăria a organizat o procedură de selecție pentru un nou operator de salubritate, care era pregătit să preia activitatea de colectare și transport a deșeurilor municipale, însă acest demers a fost blocat de ADI Deșeuri Prahova și APM Prahova. Acestea au semnat un act adițional de prelungire a contractului, cu intrare în vigoare din 31.01.2025, în condițiile în care contractul anterior expirase pe 15.01.2025.
Se solicită sprijin din partea Ministerului Afacerilor Interne
„În aceste condiții de blocaj și ca urmare a imposibilității de a colecta deșeurile municipale timp de 5 zile, Primăria Municipiului Ploiești a convocat Comitetul Local pentru Situații de Urgență și a adoptat Hotărârea 1/21.02.2025 care prevede declanșarea stării de alertă și un set de măsuri imediate pentru ieșirea din criză.
Hotărârea a fost trimisă Instituției Prefectului în aceeași zi pentru aprobarea stării de alertă. Instituția Prefectului a declanșat imediat analiza propunerilor. Ca urmare a acestei situații, vă solicităm sprijinul necesar din partea Ministerului Afacerilor Interne pentru ca Instituția Prefectului să aprobe starea de alertă în cursul zilei de luni, 24.02.2025, sprijinul necesar din partea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru deblocarea imediată a procedurilor de acordare a autorizației de mediu, precum și luarea măsurilor legale și administrative împotriva conducerii APM Prahova și toate măsurile legale necesare pentru tragerea la răspundere a celor vinovați pentru situația creată”, se arată în finalul scrisorii.