O companie privată va introduce în circulație 33 de trenuri achiziționate din Israel. Firma cu sediul în Iași a cumpărat mai multe trenuri de model IC3, similar cu cele aflate în circulație în Danemarca, cu scopul de a începe, la finalul acestui an, operarea unor rute de lung parcurs în România.
Trenuri asemănătoare cu cele achiziționate de Ferotrans Iași, deținută de Dumitru Anchidin, sunt deja în exploatare în Danemarca, unde sunt în circulație pentru încă 10 ani peste 90 de trenuri IC3. Acestea au fost fabricate de divizia scandinavă a ABB în colaborare cu operatorul național DSB.
Trenurile diesel urmează să ajungă în România în vara acestui an pe rută maritimă, Ferotrans lucrând în prezent la planul de transport al acestora, conform spuselor lui Anchidin. Ruta maritimă este preferată datorită nesiguranței rutei terestre prin Orientul Mijlociu. Trenurile sunt vândute de israelieni ca urmare a electrificării complete a rețelei lor. Materialul rulant este echipat cu cuplare automată, ceea ce facilitează legarea ușoară a trenurilor. Trenurile IC3 urmează să fie autorizate de AFER pentru utilizarea în România. Aproape 14 dintre trenuri sunt fabricate după anul 2000 și includ sistemul PZB 90 (indusi), ceea ce le face compatibile cu rețeaua noastră.
Ferotrafic TFI SRL, o altă firmă deținută de Anchidin, va opera trenurile și a obținut în mai 2024 licența de transport feroviar de călători. România continuă să aibă nevoie de parcuri de material rulant, conform declarațiilor oficialilor din domeniu. „Dorim să obținem trase de la CFR SA și apoi să încheiem contracte de servicii publice cu ARF”, afirmă Anchidin. Trenurile vor circula inițial pe rute intercity care vor lega orașele Iași, Suceava, București și Constanța.
Informațiile oficiale despre prețul plătit pentru trenuri sunt confidențiale, dar surse neoficiale sugerează că tranzacția ar fi fost de aproximativ 15 milioane euro, cu un preț inițial de 509 mii euro pe tren (peste 16 milioane euro în total).
Intrarea trenurilor în exploatare de către o companie din estul României ar putea echilibra peisajul transportatorilor feroviari de călători, dominat în prezent de operatori din alte regiuni ale țării. În vest și sud-vestul României există două companii (Softronic Craiova și Astra TransCarpatic), trei în Transilvania (Regio Călători Brașov, Transferoviar Călători și InterRegional Călători din Cluj) și una în sud (CFR Călători București). Cu 33 de trenuri de confort sporit, noul operator ieșean ar putea să se impună cu ușurință pe piața locală.