Un consorțiu de investitori, coordonat de BlackRock, a încheiat un acord cu CK Hutchison pentru achiziționarea participațiilor majoritare în porturile de pe ambele maluri ale Canalului Panama, în valoare de 22,8 miliarde de dolari, au declarat companiile marți, potrivit WSJ.
Prin această tranzacție, porturile strategice vor fi transferate de la CK Hutchison, cu sediul în Hong Kong, către o companie americană. Deși Canalul Panama este sub controlul Panamei, porturile deținute de investitori străini pe ambele părți au fost percepute ca o amenințare de administrația Trump.
O persoană familiarizată cu detaliile tranzacției a precizat că BlackRock a informat administrația Trump și Congresul despre această afacere.
În discursul său inaugural, Trump a declarat: „China exploatează Canalul Panama, iar noi nu i l-am dat Chinei”, referindu-se la tratatul din 1977 care a cedat controlul canalului către Panama.
Criticii din Statele Unite se opun actualei structuri de proprietate, exprimând îngrijorarea că China ar putea utiliza porturile în scopuri militare, inclusiv pentru monitorizarea traficului naval. Însă oficialii panamezi și mai mulți foști militari americani au afirmat că prezența instalațiilor chineze nu constituie o amenințare militară și nu afectează neutralitatea canalului.
Canalul Panama a fost construit de Statele Unite și inaugurat în 1914, urmând a fi cedat Panamei la sfârșitul anului 1999, pe baza unui tratat negociat cu peste două decenii înainte cu președintele de atunci, Jimmy Carter. Trump a criticat îndelung acordul, considerându-l nefavorabil pentru SUA, și s-a plâns de taxele impuse de Panama, precum și de infrastructura construită de China de-a lungul căii navigabile.
BlackRock, împreună cu noua sa divizie de infrastructură, Global Infrastructure Partners, și cu Terminal Investment din Geneva, a convenit să achiziționeze o participație de 90% în Panama Ports, companie care deține și operează porturile Balboa și Cristobal din Panama. Totodată, consorțiul a ajuns la un acord pentru cumpărarea participației majoritare deținută de CK Hutchison în alte 43 de porturi din 23 de țări.
În cazul finalizării tranzacției, aceasta ar putea contribui semnificativ la reducerea preocupărilor legate de influența Chinei asupra canalului.