Așa cum a declarat Comisarul European pentru Transport, Adina Vălean, în cadrul unei conferințe de presă comune cu Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova, Andrei Spînu, acesta este un nou capitol în cooperarea dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova în domeniul transporturilor, fiind important pentru parcursul european al Moldovei, precum și pentru conexiunea generală a UE cu partea de est. Adina Vălean a menționat că este încântată că Moldova va deveni chiar mai apropiată de România și de UE în general prin dezvoltarea infrastructurii de transport.
Comisarul European a subliniat că dialogul la nivel înalt lansat de părți în domeniul transporturilor nu se referă la furnizarea unor sume specifice de finanțare, ci va fi bazat pe identificarea priorităților și a oportunităților de finanțare și va fi un instrument de lucru suplimentar în procesul de negociere a aderării Moldovei la UE. Potrivit ei, prima rundă de discuții în acest format va avea loc pe 19 februarie la Bruxelles și va fi dedicată tuturor tipurilor de transport și problemelor legate de securitate, digitalizare și dezvoltare durabilă în domeniul nostru de activitate. “Vom discuta rolul Moldovei în «Coridoarele Solidarității», care sunt importante pentru Ucraina, pentru Moldova, menținând fluxul de mărfuri care intră și ies din Uniunea Europeană,” a clarificat Adina Vălean.
Potrivit ei, creșterea volumelor de producție pune presiune suplimentară asupra infrastructurii din Moldova; partea moldoveană depune eforturi considerabile pentru modernizarea rețelei de transport și a realizat unele progrese în această direcție. În același timp, Comisarul European pentru Transport a subliniat că este necesar să se construiască cât mai multe poduri noi rutiere și feroviare între Moldova și România și să se realizeze lansarea unui tren de mare viteză între Chișinău și București în viitor. Adina Vălean a remarcat că Moldova a depus deja primele aplicații pentru finanțarea proiectelor în cadrul programului Connecting Europe Facility (CEF) în domeniul transporturilor, inclusiv un proiect pentru asfaltarea drumului către portul Giurgiulești. Moldova primește, de asemenea, împreună cu România, finanțare pentru construcția de poduri noi și reparația celor existente Ungheni-Ungheni, Leușeni-Albița, Giurgiulești-Galați și altele, o subvenție a UE pentru cofinanțarea restaurării coridorului feroviar Valcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Сainari.
Comisarul European a exprimat încrederea că în anii următori multe proiecte moldovenești vor primi finanțare europeană. Ea a subliniat, de asemenea, planurile UE de a extinde acordul privind liberalizarea transportului rutier de marfă între Moldova și Uniunea Europeană. La rândul său, Andrei Spînu a remarcat că începutul dialogului la nivel înalt între Republica Moldova și Uniunea Europeană în domeniul transporturilor este o confirmare a excelentei cooperări dintre Moldova și UE în acest sector.
“De asemenea, evenimentul de astăzi confirmă încă o dată că Moldova avansează cu pași siguri către Uniunea Europeană, sectorul transporturilor fiind o prioritate în acest sens, iar Moldova nu este singură. Simțim sprijinul UE, iar acest lucru ne oferă mai multă încredere și optimism,” a spus Andrei Spînu. Potrivit lui, lansarea unui dialog la nivel înalt între Republica Moldova și UE în domeniul transporturilor este un pas cheie pentru modernizarea ulterioară a rețelelor de transport, crearea de noi coridoare de transport, îmbunătățirea legăturilor de transport, soluționarea multor probleme care au apărut în urma izbucnirii războiului din Ucraina, etc.